Obowiązująca od 1 stycznia 2025 roku ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wprowadza zmiany w opodatkowaniu nieruchomości, dzięki którym część podatników zapłaci mniej niż dotychczas.
Zmiany te dotyczą właścicieli garaży, ale także terminu złożenia deklaracji. W 2025 roku miasto planuje kontrole oraz weryfikację liczby osób zgłoszonych w deklaracjach za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Najważniejsze zmiany to:
- Opodatkowanie miejsc postojowych w halach garażowych oraz garaży posiadających odrębną księgę wieczystą stanowiących część budynków mieszkalnych według stawki właściwej dla budynków mieszkalnych (nie dotyczy garaży zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej);
- Brak obowiązku składania informacji IN-1, dotyczącej garaży w budynkach mieszkalnych, dla osób, które złożyły ją do końca 2024 roku. Niższe stawki podatku od nieruchomości za miejsca postojowe/garaże zostaną z urzędu zmienione w decyzji za 2025 rok na stawki mieszkalne;
- Możliwość uznania obiektów takich jak garaże blaszane, obiekty kontenerowe, hale namiotowe za budynek, wskutek czego zostaną one objęte opodatkowaniem. Zmiana ta ma związek z wprowadzeniem do ustawy definicji „trwałego związku z gruntem” – to takie połączenie obiektu budowlanego z gruntem, które zapewnia temu obiektowi stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć lub spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu budowlanego na inne miejsce;
- Możliwość odroczenia przez podatnika terminu na złożenie deklaracji podatku od nieruchomości do 31 marca 2025 roku. Aby z tego skorzystać, należy do 31 stycznia 2025 roku poinformować organ podatkowy (Urząd Miejski) o chęci skorzystania z tej preferencji. Uwaga! Odroczenie nie oznacza braku konieczności uregulowania podatku. Podatek za pierwsze trzy miesiące 2025 roku płacony jest w wysokości średniej miesięcznej kwoty z roku poprzedniego.
- Z uwagi na zmianę obowiązujących przepisów, jak i planowane kontrole, Urząd Miejski w Wągrowcu apeluje o zweryfikowanie i złożenie stosownej informacji dotyczącej podatku od nieruchomości i obiektów budowlanych w celu uniknięcia ewentualnych dodatkowych skutków podatkowych, które mogą zostać ujawnione w trakcie kontroli.
W 2025 roku na terenie miasta planowana jest także weryfikacja deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku pytań/wątpliwości urzędnicy proszą o kontakt: Wydział Finansowy Urzędu Miejskiego w Wągrowcu pok. nr 5, tel. 67 268 03 35.
Źródło: wagrowiec.eu