Sprawa dotyczy uchwały Rady Miejskiej w Wągrowcu z dnia 26 czerwca 2025 r. w sprawie nieudzielenia Burmistrzowi Miasta Wągrowca absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Wągrowca za ubiegły rok, z powodu naruszenia przepisów wskazanych w uzasadnieniu do uchwały.
Przypomnijmy, że na tej sesji radni zdecydowali o nieudzieleniu burmistrz Wągrowca absolutorium oraz wotum zaufania. I do tej pierwszej decyzji odniosła się Regionalna Izba Obrachunkowa.
RIO w swoim uzasadnieniu wyjaśnia, że 27 maja 2025 roku Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Wągrowcu w obecności 7 członków (pełen skład Komisji Rewizyjnej), w głosowaniu jawnym, 3 glosami „za” oraz 4 głosami „wstrzymującymi się” przy braku głosów „przeciw” podjęła uchwałę o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Wągrowca za 2024 rok.
Skład Orzekający RIO w Poznaniu uchwałą z dnia 3 czerwca 2025 r, wyraził opinię, że wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Wągrowca za 2024 rok został podjęty z wymogami prawa i jest uzasadniony.
– W ocenie Kolegium Izby przebieg procedury absolutoryjnej nie wykazuje, aby Rada wskazała faktyczne okoliczności, w związku z którymi doszło do nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Wągrowca. Radni Rady Miejskiej w Wągrowcu nie sformułowali żadnych uwag w odniesieniu do sprawozdania z wykonania budżetu czy sprawozdania finansowego dotyczących roku 2024. Z przebiegu sesji absolutoryjnej wynika, iż radni nie przedstawili zarzutów dotyczących wykonania budżetu – czytamy w uzasadnieniu RIO.
Zdaniem Kolegium RIO przedłożone dokumenty i brak debaty nad sprawozdaniami nie dały podstaw do stwierdzenia, że budżet 2024 roku nie został zrealizowany w całości czy też w części.
– Należy zwrócić uwagę, że dokonując oceny wykonania budżetu Rada Miejska w Wągrowcu winna to uczynić w sposób kompleksowy, odnosząc się do całości wykonania planu finansowego. Przy merytorycznych argumentach oceny nie bez znaczenia dla Rady winno być stanowisko Komisji Rewizyjnej, opiniującej pozytywnie wykonanie budżetu za 2024 rok. Opinia ta nie ma charakteru wiążącego dla Rady, niemniej jednak powinna być wzięta pod uwagę. Jeśli natomiast Rada Miejska nie podzieliła zawartych w tej opinii wniosków, tym bardziej powinna przedstawić na sesji absolutoryjnej umotywowane argumenty dotyczące wykonania budżetu za 2024 rok – tłumaczą urzędnicy RIO.
W ich ocenie przebieg sesji absolutoryjnej oraz brak uzasadnienia podjętej uchwały w tej sprawie, nie pozwala na ustalenie motywu podjęcia przez Radę uchwały o nieudzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta Wągrowca.
– Przedmiotem absolutorium jest ocena gospodarki finansowej Gminy, za prawidłowość której Burmistrz, jako organ wykonawczy, ponosi odpowiedzialność – czytamy dalej w piśmie RIO i dalej:
Mając powyższe na uwadze, Kolegium Izby stwierdza, że Rada Miejska w Wągrowcu podjęła uchwałę w sprawie absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2024, na mocy której nie udzieliła absolutorium Burmistrzowi Miasta Wągrowca z tytułu wykonania budżetu za rok 2024, przy braku merytorycznych przesłanek do negatywnej oceny wykonania budżetu i tym samym naruszyła art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 271 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).
– Jedyną, faktycznie, prawnie uzasadnioną podstawą nieudzielenia absolutorium wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) może być negatywna ocena wykonania budżetu, w tym przypadku dotyczącego 2024 roku. Rada powinna ustalić, czy budżet za 2024 rok został wykonany zgodnie z wolą rady, czyli zgodnie z uchwałą budżetową oraz czy jego wykonywanie przebiegało rzetelnie, celowo i gospodarnie. Samej instytucji absolutorium nie wolno łączyć z jakąkolwiek inną oceną działalności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) niż bezpośrednio związaną z wykonywaniem budżetu gminy, w tym przypadku za 2024 rok.
Mając powyższe na uwadze Kolegium Izby postanowiło jak w sentencji ,czyli stwierdza nieważność tej uchwały. Podpisała się pod tym Grażyna Wróblewska, Przewodnicząca Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu.
Na to rozstrzygnięcie przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu, w terminie 30 dni od daty jego doręczenia.