W siedmiu przypadkach pacjenci musieli wpłacić dobrowolne datki na szpital, dwie sprawy skończyły się ugodami i przeprosinami, trzy są w toku.
Już dwukrotnie informowaliśmy o przeprosinach, które pacjenci wągrowickiego szpitala publikowali na stronie internetowej tej placówki. Pisaliśmy o tym tutaj:
Dyrekcja szpitala wyjaśnia, że od początku bieżącego roku ZOZ w Wągrowcu zakończył w sumie dziewięć tego typu spraw.
– Siedem z nich zakończyło się zawarciem porozumienia, gdzie pacjenci zobowiązali się dokonać dobrowolnych wpłat finansowych na rzecz działalności podstawowej szpitala, zachowując w poufności swoje dane osobowe, w dwóch natomiast przypadkach zawarte zostały ugody, a pacjenci wyrazili swoje przeprosiny publicznie. Aktualnie zespół prawny szpitala prowadzi kolejne trzy tego typu sprawy, będące w toku negocjacji – tłumaczy dyrekcja.
Okazuje się, że Okręgowa Rada Lekarska Wielkopolskiej Izby Lekarskiej w Poznaniu utworzyła w minionym roku Kancelarię Rzeczników Praw Lekarza, w której pracuje obecnie czterech rzeczników, a zajmuje się ona właśnie takimi sprawami.
– Wśród zgłoszeń najczęstsze są przypadki hejtu, publicznych awantur oraz prób wymuszenia recept na leki. Problemy medyków obejmują awantury w sieci i na korytarzach szpitalnych. Wielkopolska Izba Lekarska, w związku z naruszeniem praw lekarzy, składała już wielokrotnie zawiadomienia do prokuratury – czytamy w opublikowanym oświadczeniu.
Izba Lekarska jednocześnie zaleca, aby w jednostkach ochrony zdrowia umieszczano specjalne tabliczki na drzwiach gabinetów, przypominające o ochronie prawnej przysługującej lekarzom, ratownikom, pielęgniarkom jako funkcjonariuszom publicznym, zgodnie z artykułem 226 kodeksu karnego.
Kierownictwo ZOZ-u w Wągrowcu przyznaje, że solidaryzuje się z tymi działaniami, podejmowanymi przez Wielkopolską Izbę Lekarską oraz będzie udzielać we współpracy z Rzecznikiem Praw Lekarza w Poznaniu wsparcia wszystkim pracownikom ochrony zdrowia, którzy doświadczają w związku z wykonywanym zawodem niestosownych zachowań czy wypowiedzi ze strony pacjentów.
– Zarazem kierownictwo szpitala monitoruje przestrzegania przez pracowników medycznych ZOZ-u praw pacjenta. Zgodnie z obowiązująca już od wielu lat procedurą, każda zgłaszana pisemnie z tego obszaru przez pacjenta sprawa jest rozpatrywana indywidualnie i powoduje wszczęcie wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. W przypadku potwierdzenia nieprawidłowości wyciągane są konsekwencje służbowe, włącznie z możliwością powiadomienia Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej (działającego przy odpowiedniej Izbie Lekarskiej lub Izbie Pielęgniarek i Położnych) – wyjaśnia dyrekcja ZOZ w Wągrowcu.
Źródło: Szpital w Wągrowcu