Pod koniec stycznia wągrowiecka Rada Miejska na wniosek burmistrza Jarosława Berendta przyjęła pakiet pięciu uchwał związanych z utrzymaniem czystości i odbiorem odpadów. Większość z nich okazała się wadliwa.
Pod koniec stycznia radni debatowali nad podwyżkami opłaty za odbiór odpadów. Wzrosła ona do aż 28 złotych od osoby. Podwyżka została przyjęta w pakiecie pięciu uchwał dotyczących utrzymania czystości w mieście. Większość z tych uchwał okazała się bublami.
Wczoraj, 5 marca, opublikowana została decyzja Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu, stwierdzająca częściową nieważność uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta Wągrowca.
Okazało się, że przy pomocy deklaracji śmieciowych burmistrz Wągrowca bezpodstawnie chciał zbierać informacje o mieszkańcach, do których jest nieuprawniony, w tym informacje wrażliwe. Uchwała naruszała tym samym przepisy o ochronie danych osobowych.
Dzisiaj, 6 marca, dwa następne ciosy w wągrowieckie śmieciowe uchwały wymierzył Wojewoda Wielkopolski, który w całości uchylił kolejne dwie z nich.
Pierwsza, to uchwała w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Wągrowca. Wskazany przez wojewodę katalog naruszeń prawa, zawartych w tej uchwale jest bardzo długi (decyzja ma aż 7 stron), a wśród nich znajdziemy m.in. przepisy dotyczące:
- częstotliwości odbierania odpadów zmieszanych,
- częstotliwości oddawania (dostarczania) bioodpadów do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
- obowiązku uprzątania przez właścicieli nieruchomości błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
- ograniczeń możliwości mycia i napraw pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
- obowiązku wyprowadzania psów na smyczy,
- obowiązku oznaczania nieruchomości na których mogą biegać luzem psy,
- zakazu wprowadzania psów lub innych zwierząt, na place zabaw dla dzieci oraz na teren kąpielisk.
Druga, uchylona dziś w całości przez wojewodę, uchwała została podjęta w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W tym wypadku radni niedopuszczalnie postanowili, że w okresie od 1 grudnia do 31 marca nie będą odbierane z nieruchomości bioodpady, a ponadto ograniczyli bezpodstawnie rodzaje odpadów, które właściciele domków letniskowych mogą oddawać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Stwierdzenie nieważności uchwał wstrzymuje ich wykonanie z mocy prawa, a rozstrzygnięcia nadzorcze mogą być przez miasto zaskarżone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.