Coraz realniejszych kształtów przybierają starania o reaktywację połaczenia kolejowego Czarnkowa z Wągrowcem.
O ponowne uruchomienie pociągów na tej linii walczą władze Czarnkowa i pozostałych gmin leżących na jej trasie. Jest to bowiem dla samorządów sposób na przywrócenie połączenia kolejowego ze stolicą województwa.
Projekt uzyskał już aprobatę Zarządu Województwa Wielkopolskiego, a w budżecie zabezpieczono środki finansowe na działania przygotowujące jego realizację.
Ponieważ szacunkowa wartość inwestycji związanej z reaktywacją linii kolejowej na trasie Czarnków – Wągrowiec to kwota rzędu 200 milionów złotych, konieczną stała się akceptacja władz wojewódzkich i taką uzyskano. W chwili obecnej podejmowane są kolejne działania zmierzające do uruchomienia inwestycji.
Przygotowane zostało porozumienie w sprawie podjęcia działań mających na celu wznowienie ruchu pasażerskiego i towarowego na liniach kolejowych nr 236 Wągrowiec – Rogoźno – Bzowo Goraj i nr 390 Bzowo Goraj – Czarnków. Jego sygnatariuszami są: Województwo Wielkopolskie, Powiat Czarnkowsko – Trzcianecki, Powiat Obornicki, Powiat Wągrowiecki, Miasto Czarnków, Gmina Czarnków, Gmina Lubasz, Gmina Połajewo, Gmina Ryczywół, Gmina Rogoźno, Miasto Wągrowiec i Gmina Wągrowiec.
Porozumienie, według zapewnień Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, podpisane zostanie na początku 2020 roku.
Z pewnością na uruchomienie tej linii kolejowej przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, ale światełko w tunelu już jest. Dla mieszkańców Wągrowca i okolicznych gmin znaczenie ma przede wszystkim odcinek do Rogoźna, który pozwoli dojechać (z przesiadką) do Piły, w której nadal jest usytuowanych wiele instytucji obsługujących nasz powiat.
Przypomnijmy, że także Bydgoszcz chce przywrócenia połączeń kolejowych z Wągrowcem. Pisaliśmy o tym w artykule KOMUNIKACJA: Bydgoszcz domaga się przywrócenia kolejowych połączeń z Wągrowcem!
Źródło: Czarnków – Miasto z Charakterem