Z początkiem sierpnia rusza II etap rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 190 na odcinku Margonin–Durowo. To jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w północno-wschodniej Wielkopolsce. Realizuje ją firma Terlan.
Zakres prac obejmuje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji jezdni, która po modernizacji ma zapewnić większą nośność i trwałość nawierzchni. Inwestycja zakłada też kompleksową modernizację odwodnienia – budowę i przebudowę rowów, kanalizacji deszczowej oraz systemów rozsączających, które pozwolą sprawnie odprowadzać wodę opadową i ograniczyć ryzyko zalewania drogi.
Integralną częścią inwestycji jest budowa i przebudowa przepustów pod drogą i zjazdami, niezbędnych do prawidłowego przepływu wód gruntowych i powierzchniowych.
– Firma Terlan od wielu lat specjalizuje się w realizacji dużych projektów infrastrukturalnych, dzięki czemu doskonale rozumiemy znaczenie tej inwestycji dla mieszkańców Wielkopolski, a przede wszystkim powiatu Wągrowieckiego. Wprowadzane zmiany w organizacji ruchu mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i minimalizację niedogodności dla kierowców – mówi Marek Borkowski, prezes firmy Terlan.
Co ważne, projekt przewiduje także powstanie nowej drogi rowerowej, która poprawi bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów w regionie, wpisując się w ideę zrównoważonego transportu i zachęcając mieszkańców do aktywnego trybu życia.
W trakcie realizacji prac wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Od momentu przekazania placu budowy ruch na modernizowanym odcinku będzie stopniowo ograniczany – wprowadzany systematycznie ruch jednokierunkowy. Docelowo droga stanie się całkowicie jednokierunkowa. Mieszkańcy i użytkownicy drogi będą za to mogli dojeżdżać do posesji od strony dróg bocznych. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i minimalizację utrudnień związanych z przebudową. Pojazdy powyżej 3,5 tony muszą korzystać z głównego objazdu prowadzącego przez Wągrowiec, Gołańcz oraz Margonin, wykorzystującego drogi wojewódzkie DW193, DW241 i DW242 – objazd ten będzie obowiązywał przez cały czas trwania inwestycji.
Prace będą trwały 650 dni od podpisania umowy, a ich koszt to ponad 76 milionów złotych, finansowanych ze środków budżetu Samorządu Województwa Wielkopolskiego.
Warto przypomnieć, że I etap rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 190 zakończył się w ubiegłym roku, przynosząc widoczną poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Drugi etap to kolejny krok ku nowoczesnej i lepiej skomunikowanej Wielkopolsce.
Źródło: Grupa Terlan