Ruszą pociągi na szlaku Wągrowiec-Rogoźno-Czarnków. Jest porozumienie [ZDJĘCIA]

Zrewitalizowana linia ma przyczynić się do rozwoju społeczno-gospodarczego i polepszyć dostępność mieszkańców do publicznego transportu zbiorowego.

Dzisiaj na stacji kolejowej w Rogoźnie podpisane zostało porozumienie w sprawie podjęcia działań w celu wznowienie ruchu pasażerskiego na liniach kolejowych nr 236 Wągrowiec-Rogoźno-Bzowo Goraj i nr 390 Bzowo Goraj-Czarnków.

Zabiegi o przywrócenie połączeń były przedmiotem działań Stowarzyszenia Jednostek Samorządu Terytorialnego Komunikacja, którego siedziba mieści się w Starostwie Powiatowym w Wągrowcu, a którego prezesem jest wicestarosta Michał Piechocki.

Strony porozumienia, które w piątek podpisały dokument to:

  • w imieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego wicemarszałek Wojciech Jankowiak,
  • w imieniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. członek zarządu Arnold Bresch,
  • w imieniu pozostałych interesariuszy burmistrz Czarnkowa Andrzej Tadla.

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy województwem wielkopolskim i samorządami, przez terytorium których przebiega linia. Są to powiat czarnkowsko-trzcianecki, powiat obornicki, powiat wągrowiecki, miasto Czarnków, gmina wiejska Czarnków, gmina Lubasz, gmina Połajewo, gmina Ryczywół, gmina Rogoźno, miasto Wągrowiec, gmina wiejska Wągrowiec, a także przez firmę STEICO Sp. z o.o. z Czarnkowa przy udziale PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie.

Na mocy zawartego dziś porozumienia województwo wielkopolskie wraz z 11 samorządami powiatów i gmin oraz prywatną firmą zobowiązały się do opracowania analiz technicznych i ekonomicznych, które określą zasadność rewitalizacji trasy, a w efekcie przywrócenia na niej połączeń pasażerskich.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako partner merytoryczny, będą opiniować poszczególne etapy dokumentacji. Umożliwi to dobre i sprawne przygotowanie inwestycji.

Opracowane analizy obejmą dwa odcinki linii kolejowych: Wągrowiec – Rogoźno – Bzowo Goraj (linia nr 236) oraz Bzowo Goraj – Czarnków (linia nr 390). Warianty, rozwiązania techniczne i zakres prac niezbędnych do wykonania określi szczegółowa dokumentacja.

Wstępne założenia zakładają prace torowe na odcinku ok. 65 km, a także budowę ok. 0,6 km łącznicy, umożliwiającej pociągom ominięcie stacji Bzowo Goraj, co skróci czas przejazdu, bowiem nie będzie konieczności zmiany czoła pociągu. Trasa ma zostać przygotowana do prędkości 100 lub nawet 120 km/h. Szacunkowy koszt inwestycji to 400 milionów złotych.

Realizacja prac, dokładny zakres robót i termin rozpoczęcia inwestycji będą uzależnione od możliwości pozyskania finansowania. Rewitalizacja trasy została zgłoszona do rządowego programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Obecnie trwa analiza złożonych wniosków.

Połączenia pasażerskie między Czarnkowem a Wągrowcem zostały zawieszone w 1992 r. Obecnie trasa, na odcinku Czarnków – Rogoźno, wykorzystywana jest do przewozów towarowych. Korzysta z niej średnio 50 par pociągów rocznie.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Wągrowcu, PKP Polskie Linie kolejowe S.A.

Related posts

KOBIETY: Będzie u nas BEZPŁATNA mammografia [ZAPOWIEDŹ]

W tajemnicy przed żoną chciał wyjść do sklepu. Nadział się na płot. Potrzebna była pomoc strażaków! [FOTO]

OSTATNIE POŻEGNANIE: Odeszła od nas Marianna Marczyk